Υποστηρικτικές Υπηρεσίες

Στο Εν.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ Καβάλας οι μαθητές απολαμβάνουν την υποστήριξη που τους αξίζει.

Κοινωνικός Λειτουργός

Βοηθά τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν εντός και εκτός του σχολικού περιβάλλοντος.

Συνεργάζεται σε ατομική ή ομαδική βάση (μικρές ομάδες), με παιδιά που αντιμετωπίζουν κάποιο ειδικό πρόβλημα κοινωνικής ή προσωπικής φύσης.

Επισκέπτεται τις οικογένειες των μαθητών στο σπίτι, προκειμένου να διερευνήσει τις συνθήκες διαβίωσης και να συμβάλλει στη βελτίωση των ενδοοικογενειακών σχέσεων.

Διευκολύνει και βοηθά την οικογένεια στην επικοινωνία με αρμόδιους φορείς (ΚΕΔΔΥ, ΚΔΑΥ, ΚΨΥ), ώστε να βελτιωθούν οι συνθήκες διαβίωσης της και την παραπέμπει σε άλλους ειδικούς φορείς ή υπηρεσίες όταν κρίνεται αναγκαίο.

Προετοιμάζει τόσο τους γονείς όσο και τους μαθητές για την αποφοίτηση τους από το ειδικό σχολείο και φροντίζει για την προεπαγγελματική και επαγγελματική κατάρτισή τους.

Βοηθά τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες να κοινωνικοποιηθούν και να μάθουν να ζουν ανεξάρτητα και υπεύθυνα, ώστε να ενταχθούν στο κατάλληλο επαγγελματικό περιβάλλον.

Ψυχολόγος

Ο ρόλος του ψυχολόγου στο σχολικό πλαίσιο έχει συμβουλευτικό και υποστηρικτικό χαρακτήρα.

Καθ ‘όλη τη διάρκεια της χρονιάς κάνει προγραμματισμένες εβδομαδιαίες, ατομικές ή/ και ομαδικές, συνεδρίες με τους μαθητές του σχολείου, αλλά και έκτατες όταν προκύπτουν θέματα συμπεριφοράς ενός ή περισσότερων μαθητών.

Αξιολογεί, σε συνεργασία με τα άλλα μέλη του προσωπικού, τις δυνατότητες και τις ανάγκες των μαθητών και συντάσσει ψυχολογικές εκθέσεις των μαθητών.

Παρέχει συμβουλευτική υποστήριξη στους γονείς των μαθητών κατόπιν ραντεβού ή όποτε κρίνεται αναγκαίο.

Συνεργάζεται με τους εκπαιδευτικούς των μαθητών με σκοπό την από κοινού αντιμετώπιση των δυσκολιών και ιδιαιτεροτήτων του κάθε μαθητή.

Συμμετέχει στη διεπιστημονική ομάδα του σχολείου, η οποία συνεδριάζει για την επίλυση προβλημάτων που προκύπτουν στη διαχείριση της συμπεριφοράς των μαθητών και για την υποστήριξη της ομαλης ένταξης των μαθητών στο σχολικό πλαίσιο.

Συνεργάζεται με εξωτερικές υπηρεσίες ή φορείς που παρέχουν ιατρικές, ψυχολογικές ή κοινωνικές υπηρεσίες στους μαθητές και τις οικογένειες τους.

Νοσηλευτής

Η Σχολική Νοσηλευτική έχει ως κύριο έργο την αγωγή και την προαγωγή της υγείας των μαθητών, με σκοπό τη διατήρηση και βελτίωση της υγείας στο σχολικό πληθυσμό.

Ο Σχολικός Νοσηλευτής ασκεί διττό ρόλο, καθότι:

α) διδάσκει Αγωγή Υγείας με στόχο την Πρόληψη της Υγείας

β) παρέχει φροντίδα, υποστήριξη και θεραπεία με στόχο την Προαγωγή της Υγείας.

Αναλυτικά το καθηκοντολόγιο των Σχολικών Νοσηλευτών:

Ευαισθητοποιούν τους μαθητές σε κανόνες ατομικής υγιεινής και προφύλαξης από τους κινδύνους.

Έχουν ως κύριο έργο την αγωγή και την προαγωγή της υγείας, με σκοπό τη διατήρηση και βελτίωση της υγείας στο σχολικό πληθυσμό.

Συμμετέχουν στον έλεγχο και την παρακολούθηση της υγιεινής κατάστασης του σχολικού περιβάλλοντος (αίθουσες, κοινόχρηστοι χώροι, κυλικείο), και συνιστούν στους εμπλεκόμενους, τη λήψη των απαραίτητων μέτρων για την προστασία των μαθητών.

Παρέχουν τις πρώτες βοήθειες στα παιδιά του σχολείου και αντιμετωπίζουν αιφνίδιες αδιαθεσίες, ασθένειες ή ατυχήματα που προκύπτουν κατά τα διαλείμματα ή κατά τη διάρκεια σχολικών δραστηριοτήτων.

Αναλαμβάνουν το νοσηλευτικό έργο μαθητών (φαρμακευτική αγωγή κ.λπ.) σε συνεργασία με τον σχολίατρο ή τον προσωπικό γιατρό του κάθε μαθητή, με την συναίνεση του γονιού.

Είναι υπεύθυνοι για την ενημέρωση της οικογένειας και, σε περίπτωση ατυχήματος, συνοδεύουν το μαθητή κατά τη μεταφορά του σε νοσηλευτικό ίδρυμα και παραμένουν σε αυτό μέχρι την άφιξη του γονέα ή του κηδεμόνα.

Ευαισθητοποιούν, ενημερώνουν και προτείνουν ειδικούς χειρισμούς στο ειδικό βοηθητικό προσωπικό, στα θέματα ατομικής υγιεινής των μαθητών και συνεργάζονται με όλο το προσωπικό του σχολείου και τις υγειονομικές υπηρεσίες για θέματα της αρμοδιότητάς τους.

Εργάζονται εξατομικευμένα ή σε μικρές ομάδες στο γραφείο ή το εργαστήριο αγωγής υγείας, αν διαθέτει η σχολική μονάδα.

Παρέχουν συμβουλευτική στους γονείς σε θέματα υγείας και διοργανώνουν σεμινάρια παροχής πρώτων βοηθειών στο προσωπικό του σχολείου, στο πλαίσιο της ενδοσχολικής επιμόρφωσης.

Λογοθεραπευτής

Ο ρόλος της λογοθεραπείας στην ειδική αγωγή κρίνεται ιδιαίτερα ωφέλιμος.

Ο λογοθεραπευτής διαδραματίζει σημαντικό ρόλο ως μέλος διεπιστημονικής ομάδας που αποτελείται από τον εργοθεραπευτή, τον ψυχολόγο, τον παιδοψυχίατρο, τον ειδικό παιδαγωγό και άλλες ιατρικές ειδικότητες, συμβάλλοντας στην αξιολόγηση του μηχανισμού κατάκτησης της φωνολογικής ενημερότητας, της ανάγνωσης και κατανόησης κειμένου, της γραφής (αντιγραφή, ορθογραφία, αυθόρμητη γραφή), της οπτικής και ακουστικής διάκρισης των λέξεων.

Στον τομέα της αντιμετώπισης των δυσκολιών, ο λογοθεραπευτής είναι ειδικός στην καλλιέργεια της φωνολογικής ενημερότητας που είναι σημαντική για την ανάπτυξη του γραπτού λόγου και του μηχανισμού της ανάγνωσης.

Επιπλέον, εφαρμόζει εξειδικευμένα προγράμματα που αφορούν την αντιμετώπιση των πολλαπλών ορθογραφικών λαθών με στόχο τον περιορισμό τους και ασκήσεις εξάσκησης του μηχανισμού ανάγνωσης για να αποκτήσει η ανάγνωση κειμένων αλλά και μεμονωμένων λέξεων ροή και να περιοριστεί στο ελάχιστο ο συλλαβισμός σε επίπεδο λέξης, πρότασης και κειμένου.

Σε μικρότερες ηλικίες ένας λογοθεραπευτής αποσκοπεί στην ανάπτυξη δεξιοτήτων που αφορούν την ανάγνωση, τη γραφή και την κατανόηση βασικών αριθμητικών εννοιών. Επίσης, μπορεί να παρέμβει σε παιδιά σχολικής ηλικίας με μαθησιακές δυσκολίες για να βελτιώσει τη νοηματική και σημασιολογική επεξεργασία κειμένων, την οργάνωση και μεταφορά πληροφοριών σε γραπτό ή προφορικό επίπεδο και την ορθή δόμηση του γραπτού λόγου ώστε οι σκέψεις να μπορούν να αποτυπωθούν σωστά με χρήση κατάλληλου λεξιλογίου και εκφράσεων.

Τέλος, ο λογοθεραπευτής μπορεί να συνεργαστεί με τους γονείς ώστε να τους παρέχει πολύτιμες συμβουλές και στρατηγικές, επεκτείνοντας έτσι τη μάθηση και στο σπίτι. Το θεραπευτικό πρόγραμμα που εφαρμόζεται σε κάθε παιδί θα πρέπει να στηρίζεται στις ανάγκες, την προσωπικότητα, την ιδιοσυγκρασία και τις δυνατότητες του κάθε παιδιού. Η προσέγγιση του θα πρέπει να είναι ολιστική ώστε το παιδί να έχει ανατροφοδότηση από όλους εκείνους που ασχολούνται με τη μαθησιακή του εξέλιξή, να ενισχυθεί η αυτοπεποίθηση του και να αρχίσει να του αρέσει το σχολείο.

Φυσικοθεραπευτής

Ο φυσικοθεραπευτής αξιολογεί τις κινητικές και λειτουργικές ικανότητες των μαθητών, προσδιορίζει τις ανάγκες τους και καθορίζει τους θεραπευτικούς στόχους.

Χρησιμοποιεί ειδικές μεθόδους και μέσα εκπαιδεύοντας τους μαθητές, σε ατομική ή ομαδική βάση, στο χώρο του φυσικοθεραπευτηρίου ή σε άλλους κατάλληλους χώρους, εντός και εκτός σχολείου.

Ο φυσικοθεραπευτής παρακολουθεί και αξιολογεί περιοδικά την κινητική εξέλιξη των μαθητών και ενημερώνει τον ατομικό τους φάκελο.

Συνεργάζεται με τις συναφείς ειδικότητες του σχολείου (εργοθεραπευτή − εκπαιδευτικό φυσικής αγωγής), και με το Ε.Β.Π. και ενημερώνει τους εκπαιδευτικούς και το λοιπό προσωπικό του σχολείου για θέματα της αρμοδιότητάς του.

Τέλος, ενημερώνει την οικογένεια για την κινητική εξέλιξη του μαθητή και εισηγείται, σε συνεργασία με τους εργοθεραπευτές, τις όποιες εργονομικές διευθετήσεις κρίνονται απαραίτητες.